Udvalgte cases

Årø Vingaard

Kis har haft fokus på at udvikle vores virksomheds branding med prioritering af storytelling og SoMe. Vi skal styrke og øge salget både på webshop og besøg på vingården.

Samarbejdet med Kis har rykket vores virksomhed fra at have en ustruktureret og amatøragtigt tilgang til vores markedsføring til nu at have et en plan, som er målrettet vores primære målgruppe, hvor vi løbende udvikler niveauet, siger Jakob Lei.

Det er guld værd, at have en professionel fødevarefaglig
sparringspartner som Kis, når man driver en virksomhed med føde- eller drikkevarer.

Vi er jo nørder mange af os, der specialiserer sig i et produkt. Så vi drukner jo i detaljer om farve og smag. Så det, at blive tvunget til at tage stilling til alt det omkring produktet, det var godt for mig. Jeg gik i hvert fald derfra med nogle værktøjer og fik styr på målgruppe, segment og hvordan jeg skulle markedsføre det her”, fortæller Michael Telling. En del af kurset går også ud på at lave nogle baglæns kalkulationer på, hvad produktet egentlig koster at producere. Dernæst lærer man om salgskanaler. Og hvilket prisleje man ender i alt efter hvor mange mellemled, der er på varen.

Folkets Have

Min virksomhed er forholdsvis ny, og det med prissætning har virkelig været svært for mig. Det er i hvert fald noget, jeg er blevet meget klogere på i løbet af kurset”, fortæller Danutha Ehlers. Også hvor vigtigt det er at tjene penge på det man laver. ”Jeg er blevet udfordret med spørgsmål om min målgruppe. Jeg troede, jeg kun skulle have fat i børnefamilierne. Men har fundet ud af, at der er andre målgrupper, som måske er mere interessante. Det har helt klart været en kæmpe fordel for mig at få Kis, der både er professionel og fødevarefaglig, til at bedømme mit virksomhedspotentiale”. Jeg har virkelig fået sparring og gavn og glæde af den store viden, som Kis har inden for området, siger Danutha Ehlers

Trøjborg Vadehavslam

Kæmpe fordel at snakke med en der har stor viden inden for de områder, hvor jeg ikke selv har min baggrund og viden. Det er dejligt at arbejde sammen med en professionel som Kis, der samtidig er god til at skabe kontakter, og som kender området omkring afsætning. Kis har været en rigtig god sparringspartner også om prissætning, salg og markedet i det hele taget. Områder, jeg som landmand ikke aner noget om, når det handler om afsætning til det professionelle erhverv. Men jeg har allerede lært mig meget, siger Christian Degn

Samarbejdet med Kis har skabt et godt fundament for vores forretning, Søster Is. Samtalerne og sparring med Kis har betydet, at vi har fået arbejdet i dybden og tvunget os selv til at få snakket om rigtig mange aspekter af det, at være en nystartet fødevarevirksomhed, og også de aspekter, der vedrører, at vi er en familiedrevet virksomhed. Kis har udfordret os til at tænke på alternative muligheder, både hvad angår vores værdikæde samt vores afsætningsmuligheder. Det har skabt stor værdi, at Kis har hjulpet os med at holde fokus, siger Sofie, Stinne og Ditte fra Søster Is

Vi har fået den største hjælp fra Kis i form af forretningsdelen.
Vi er jo et lille produktionsselskab med tre ejere, og her kan det være svært at få de rigtige spørgsmål og problemstillinger adresseret og her fik vi rigtig, som i rigtig, god hjælp fra Kis. Stor tak til Kis – en kæmpe kapacitet for os, siger Alex, David og Pia fra Adomeit Chokolade

Westjysk Smag

Lige siden vi startede Westjysk Smag i 2016, har vi brugt Kis og Bjarne som vores faste sparringspartnere. Vi bruger dem både, hvis der opstår udfordringer, som vi har brug for at få professionelle øjne på, eller hvis vi har brug for at snakke om prissætning, afsætning eller hvordan vi f.eks får mest ud af at deltage på messer. Der er mange ting hver dag  – også i en mindre familiedrevet virksomhed, og vi kan jo nogle gange sidde i timevis og nørkle med nogle tekster eller andet, men så ringer vi til Kis. Hun er altid til at få fat på når det brænder, og der kommer helt sikkert en ny vinkel på tingene, som vi ikke selv lige havde set.

Det er en kæmpe fornøjelse at samarbejde med nogen, der ved, hvad de har med at gøre. De har mange års erfaring, og er ikke bange for at give os kærligt modspil, som gør os skarpere på forretningsdrift.

På få måneder fik Kis os i kontakt med potentielle kunder og samarbejdspartnere, som vi aldrig havde turde håbe på ville ske så hurtigt. Kis’s store engagement, professionalisme og ikke mindst mange års erfaring og viden inden for fødevarebranchen, gør hende til en unik sparringspartner

Jeg tror tit, vi går i drift og fokuserer på de kunder, der skal ekspederes i butikken. Under sparringsbesøgene med Kis, fik vi et kærligt skub bagi. Det betød, at vi gik lidt mere op i helikopterfokus, og blev præsenteret for bl.a. et årshjul til vores type forretning”, fortæller Karina og Bjarne Popp. De kunne mærke, at det gav dem noget nyt ilt. De blev mere fokuserede på bl.a. deres Facebook og instagram profil, og fik skabt et kundegrundlag den vej, samtidig med de fik gang i en webshop, så de nu kan levere landsdækkende.

Begge er de enige om, at et sparringsforløb med Kis har været rigtig godt, og at andre, der også hænger fast i travlhed og drift, kan få stor gavn af at tale med Kis.

Kjø

Vi deltog på det seneste fødevarekursus, og fandt ud af, at selvom man selv tror, man har styr på sin forretning, så kan man altid lære noget, og så har vi tilmed fået adgang til et nyt fødevarenetværk med folk, vi kan sparre med. ” Vi havde jo meget fokus på at få kødet til at få den rigtige smag og konsistens”, fortæller Thomas Dÿwel Hansen, der sammen med Per Jensen Stenger står bag KJØ.

Fødevarekurset blev således en øjenåbner for os. Vi fik fokus på alt det, der er rundt om vores produkt, og styrket vores forretningsmodel, samtidig med vi fik styr på prissætning, miljø og salg.